Jyväskylä 1800-luvulla

Näkymä Jyväskylän satama-alueelta Rantakadulle (nyk. Hannikaisenkatu) n. 1870-1880-luvulla. Kuvassa vasemmalla näkyy Sparvinin talon päätyä. Kuva: Keski-Suomen museo.

Kaupunki kirkonkylään

Jyväskylän kaupunki perustettiin vuonna 1837 Harjun ja Jyväsjärven väliin. Perustamisen keskeisenä syynä oli pyrkimys tukea alueen markkinaelämää. Kaupankäyntiä ja elinkeinojen harjoittamista rajoitettiin Suomessa voimakkaasti aina 1800-luvun alun vuosikymmeniin saakka, ja kauppaa sai käydä vain kaupungeissa.

Jyväskylän kappelikirkonkylä oli jo ennen kaupungin perustamista mainio markkinapaikka ja teiden risteysalue, joten aivan perusteettomasti ei kaupunkihankkeeseen ryhdytty. Myös seutukunnan hyvät vesi- ja kulkureitit, keskeinen asema, metsät, otolliset viljelysmaat sekä oletus siitä, että maa kätkee sisäänsä rautamalmia, antoivat lisää puhtia kaupungin perustamiselle, jota oli väläytelty jo pitkin 1700-lukua.

Jyväskylän alkutaival oli varsin vaatimaton. Kuvaava oli valtalehti Suomettaressa noin viisitoista vuotta kaupungin perustamisen jälkeen kirjoitettu huudahdus: “Jyväskylä! Kaupunkiko sekin on?” Jyväskylä kuitenkin erottui ruutuasemakaavoineen aikaisemmasta kirkonkylästä, jonka aikana maisemaa halkoi vain yksi pääkatu.

Kuparisepän talon pihapiiriä Vaasankatu 27:ssä, jossa talo alun perin sijaitsi. Talo purettiin Vaasankadulta vuonna 1953. Kuva on otettu 1950-luvun alussa. Kuva: Pekka Kyytinen, Keski-Suomen museo.

Jyväskylän alkutaival

Jyväskylän asemakaavan sai viimeisteltäväksi tunnettu arkkitehti C. L. Engel. Kaupungin perustamiskirjassa määriteltiin tarkasti kaupunkiin liittyvän hallinnon peruskivet sekä säännöt. Niiden pohjalta yksityisille ihmisille voitiin myöntää täysivaltaisen kaupunkilaisen asema, eli porvarinoikeudet.

Alussa Jyväskylän kaupungissa kärsittiin asukaspulasta. Vähitellen sinne kuitenkin muutti joukko nuoria kaupunkilaisia, pääasiassa käsityöläisiä ja kauppiaita. Verkkaisesti kasvavaan kaupungin asukkaiden joukkoon mahtui myös käsityöläismestareiden oppipoikia, porvarisperheiden piikoja ja renkejä sekä kirves- ja työmiehiä.

Keski-iältään vastaperustetun kaupungin asukkaat olivat nuorta ja perheellistä väkeä. Ensimmäinen paljasjalkainen jyväskyläläinen syntyi kultaseppä Sundin perheeseen 4. huhtikuuta 1838, ja ensimmäisiä kaupunkilaishäitä tanssittiin Jyväskylässä vuoden 1839 alussa. Hautajaisiakin vietettiin, mutta kaupungin kasvukäyrä pysyi vankasti positiivisena: vuoden 1838 alussa kaupungissa oli kirjoilla 189 henkeä.

Asemakaavan perustamisen myötä kaupungin 143 tontin huutokauppaaminen ja rakentaminen alkoi tarmolla. Varsin lyhyessä ajassa 53 pihamiljöötä sai omistajan. Ymmärrettävästi perheet tarvitsivat nopeasti katon päänsä päälle. Lisää puhtia hankkeisiin toi päätös, jonka mukaan ostajan oli kahden vuoden kuluessa kaupasta rakennettava tontilleen asuinrakennus.

Jyväskylän katukuvaa 1900-luvun alussa. Kulmauksessa näkyy Kansallisosakepankin rakennus osoitteessa Kauppakatu 18. Kuva: Keski-Suomen museo.

Kasvava kaupunkimiljöö

Kahdessa vuosikymmenessä Jyväskylä kasvoi ulos lapsen kengistään. Ruutuasemakaavan tontit myytiin loppuun vuoteen 1863 mennessä, väkiluvun kasvun huimat huiput tasaantuivat ja kaupungin hallintorakennekin vakiintui. Jyväskylä miellettiin nyt täysivaltaiseksi kaupungiksi, muiden Suomen kaupunkien joukkoon. Lehdistönkin vuonna 1859 Papperslyktan-lehdessä maalaama kuva Jyväskylästä saa uudenlaista kaikupohjaa:

”Käsityöläisten kylttejä loistelee seinissä joukoittain. Kaupungin tori on niin tilava ja suuri, että sellaista ei löydy muualta kuin Porvoosta. Tuskin olin päässyt huoneeni rauhaan majatalossa, kun muuan posetiivi antoi kuulua äänensä ikkunan alla. Mitään pariisilaisempaa ei voitane pyytää.”

Proviisori Magnus Enckellin rakennuttama puinen apteekkirakennus Torikatu 7:ssä (nyk. Gummeruksenkatu), jossa Jyväskylän lyseo toimi vuokralla vuosina 1860-1882 ennen oman koulurakennuksensa valmistumista. Kuva: n. 1890-1915, G.A. Stoore, Keski-Suomen museo.

Koulukaupunki Jyväskylä

Suomalaisuuden, suomen kielen ja suomenkielisten koulujen kysymys oli 1800-luvulla ajankohtainen aihe, joka tuli leimaamaan nuoren Jyväskylän kehitystä varsin kauaskantoisella tavalla. 1800-luvun puolivälin jälkeen Jyväskylään perustettiin lyhyen ajan sisällä maamme ensimmäinen suomenkielinen oppikoulu (1858, myöh. Jyväskylän lyseo), kansakoulunopettajaseminaari (1863) sekä suomenkielinen tyttökoulu (1864). Koulujen merkitys pikkukaupungin kehitykselle oli valtaisa. Oppilaat vilkastuttivat katukuvaa ja Jyväskylään muuttaneet lehtorit toimivat kaupungin hallinnossa ja edistivät monenlaisia sivistysharrastuksia. Jyväskylän kulttuurielämä kuoroineen, seuroineen ja laulu- ja soittojuhlineen nosti kaupungin valtakunnallisesti tunnetuksi suomenkielisen sivistyksen keskukseksi, Suomen Ateenaksi.

Syysmarkkinat Jyväskylän vanhalla torilla Kirkkopuistossa n. 1895-1906. Nykyisen Kirkkopuiston alue toimi jyväskyläläisten markkinapaikkana 1830-luvulta aina 1930-luvulle saakka, jolloin puisto laajennettiin nykyiseen muotoonsa koko korttelin kokoiseksi. Kuva: Keski-Suomen museo.

Ajankuvaa 1800-luvun lopun Jyväskylässä

Elämä 1800-luvun lopun Jyväskylässä täytti ajan kaupunkielämän tunnusmerkit. Kaupunki tarjosi asukkailleen työn ja toimeentulon ohella monenlaisia vapaa-ajan rientoja, ja varsinkin opiskelijat hakivat arkisen aherruksensa vastapainoksi erilaisia huvituksia. Osa opiskelijoiden vapaa-ajan aktiviteeteista oli liikuntapainotteisia ja tiukasti kouluyhteisön omien normien värittämää, mutta etenkin varttuneempien opiskelijoiden vapaampi iltaelämä herätti välillä paheksuntaa kaupungin vakavaraisen porvarisväen piirissä.

Työntäyteiseen eloon kaupungissa toi lisämaustetta torielämä, jonka tarpeita varten rakennettiin vuonna 1848 torin laidalle, nykyisen kaupungintalon kohdalle 10 kiinteätä puotia. Tori keräsi viikoittain väkeä Jyväskylää ympäröiviltä alueilta. Myös laivaliikenteen käynnistyminen vilkastutti kaupunkia. Alkuperäiseen asemakaavaan oli rantaan merkitty makasiinitontteja, ja muutenkin oli asennoiduttu siihen, että Jyväskylän kaupan ja liikenteen asemaa vahvistaa toimiva laivaliikenne. Kesän 1840 alussa kaupungin valmistuneet laiturityöt ja Äijälänsalmen perkaus mahdollistivat viimein laivayhteyden kaupunkiin. Alkoi laivaliikenteen loistokausi Jyväskylässä. Jyväskylän asema koulu- ja kulttuurikaupunkina sekä kasvavan teollisuuden kaupunkina alkoi vähitellen hahmottua siihen muotoon, jollaisena me sen tänäänkin miellämme.